E-handel, onlinehandel, onlinebutiker. Oavsett vad du väljer att kalla det så är det en otroligt stor marknad som finns där. Internet har gett oss möjlighet att vidga våra vyer som aldrig förr! Här finns en nisch för alla produkter som någonsin existerat eller någonsin kommer att existera. Internet har också gjort det möjligt att själv mycket enklare sätta upp affärer.
Oavsett vad du har för produkt så kan du få den såld på internet. Men även om det krävs mindre resurser än att sätta upp en fysisk butik så krävs det fortfarande en hel del ansträngning såklart. För det första måste du ha en produkt som du själv litar på och som du själv verkligen tror på. Vad gör den, vad är den till för, vem är den tilltänkta kunden? Hur ska du sälja den, är det en tjänst eller en vara som ska skickas? Allt detta är sådant du måste tänka på innan du lanserar din produkt. Om det är en vara måste du veta var du ska förvara den innan den är såld och hur du ska skicka den när den sen blir beställd. Är det en tjänst du säljer måste du ha en plan för hur du ska sätta den i bruk när någon väl köpt den.
När allt förarbete är klart måste du börja arbeta på din hemsida. Den måste vara lockande rent estetiskt utan att besökarna på din sida inte förstår eller glömmer bort vad det faktiskt är du säljer. I och med att du inte har direktkontakt med dina kunder i detta skede är det viktigt att din hemsida är tillräckligt säljande för att besökare ska bli intresserade, utan att vara för tjatig så att du skrämmer bort besökare innan de hunnit bli kunder.
En viktig sak att tänka på är hur du ska utmärka dig gentemot andra i samma bransch, för trots allt så är det troligast att du ska försöka slå dig in på en marknad där det redan finns företag som säljer nästan exakt samma sak. Ta fönster till exempel. Du måste tänka ut varför kunder ska välja just dig när de ska köpa nya fönster i stället för att till exempel åka till närmaste byggvaruhus eller ta första bästa sida de hittar på internet. Därför är det viktigt med reklam, du måste få ut ditt namn till massorna så att de vet att du existerar. Det är första steget. Andra steget är att se till att när de väl vet att du existerar så ska de välja dig i stället för dina konkurrenter. Detta kan göras på flera olika sätt, exempelvis genom mer reklam eller varför inte specialerbjudanden?