Varje företag behöver ett strategiskt belöningssystem för anställda som behandlar dessa fyra områden: ersättning, förmåner, erkännande och uppskattning. Problemet med belöningssystem i många företag är idag tvåfaldigt: De saknar en eller flera av dessa element (vanligtvis erkännande eller uppskattning), och de delar som behandlas inte är ordentligt i linje med bolagets andra företagsstrategier.
Ett vinnande system bör erkänna och belöna två typer av aktivitet-Medarbetarresultat och beteende. Prestanda är lättast att adressera på grund av den direkta kopplingen mellan de ursprungliga mål som du sätter för dina anställda och de slutliga utfallen det leder till. Du kan till exempel genomföra ett incitamentsprogram eller känna igen din bästa säljarna för att uppnå periodiska mål.
Givande specifika beteenden som gjort skillnad för ditt företag är mer utmanande än givande prestanda, men du kan övervinna detta hinder genom att be, ”Vad kan jag kompensera mina anställda för?” och ”Vad är de beteenden som jag vill belöna?” Till exempel kan du kompensera anställda som kommer tidigt och de som stannar sent, eller för att komma med nya idéer om hur att slutföra sitt arbete mer effektivt och ändamålsenligt? Med andra ord, är du kompensera någon innovation eller för den tid man sitter vid ett skrivbord? Uppenbarligen finns det en stor skillnad mellan två.
Det första steget är naturligtvis att identifiera beteenden som är viktiga för ditt företag. Dessa aktiviteter kan omfatta förbättra kundrelationer, finjustering kritiska processer eller att hjälpa anställda expandera deras ledarskapsfärdigheter.
När företagare tänker på belöningssystem, sätta de vanligtvis ersättning överst i listan. Det är inget fel med det, eftersom få människor är villiga eller kunna arbeta gratis. Men rätt strategi bör också innehålla en plan för belöningskompensation som är direkt kopplat till målen för ditt företag för den perioden. Du kanske vill inkludera någon typ av långsiktiga belöningar för nyckelpersoner i din organisation. Detta har historiskt sett ofta med någon form av ägande. Det går alltid hem att ge ut företagsjulklappar vilket resulterar i god stämning bland dina anställda.
Fördelarna är en annan typ av belöning i ett strategiskt belöningssystem och dina anställda kommer definitivt att märka typerna av förmåner som du tillhandahåller. Företag som inte matchar eller överstiger nivåerna som nytta av deras konkurrenter får svårigheter att attrahera och behålla topp arbetstagare. Detta är en anledning att ett ökande antal företag vänder sig till professionella arbetsgivarorganisationer för att få tillgång till ett bredare utbud av företagets fördelar.
Du dock förminska inte betydelsen av erkännande och uppskattning som integrerade delar av ett vinnande strategiska belöningssystem. Dessa två element får sällan den uppmärksamhet de förtjänar från företagare, vilket är fantastisk eftersom de är de låg-kostnad/hög avkastning ingredienserna. Anställda vilja veta om de gör bra, dåliga eller genomsnittliga, så det är viktigt att du berättar för dem.